Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

פסטיבל הלאדינו: מתחמי פיוטים בבתי הכנסת ובסימטאות העיר העתיקה בצפת

הרוח והאווירה הקסומה חוזרים לצפת!. ראש עיריית צפת שוקי אוחנה החליט להרחיב את הסל התרבותי בעיר צפת ולקיים אירועים לאורך השנה כולה. לצד קיום פסטיבל הכליזמרים המביא לעיר צפת מידי שנה מבקרים רבים, החליט ראש העיר על קיום פסטיבל נוסף 'פסטיבל לאדינו'.

מקור הלאדינו בניב קסטיליאני של הספרדית מהמאה ה-15, שבו דיברו יהודי ספרד. הם שילבו בשפה המקומית גם יסודות מהשפה העברית לאחר גירוש היהודים מספרד ב 1492 התפזרותם ברחבי האימפריה העות'מאנית, הפכה את הלאדינו לשפה יהודית נפרדת, בה דיברו היהודים ברחבי העולם . בישראל, שפת הלאדינו הייתה חלק מרכזי בתרבות של העיר צפת.

העיר העתיקה בצפת. צילום: טלי בן אברהם

על פי ההיסטוריה בצפת דיברו לאדינו וחיו לאדינו- שירה, פיוטים בבתי הכנסת, לבוש, מאכלים ותרבות החיים בכללה. ראש עיריית צפת שוקי אוחנה החליט להחיות את המסורת העתיקה ולהחזיר את העיר צפת לשורשים באמצעות פסטיבל ססגוני ובינלאומי בן שלושה ימים מלאי לאדינו:  סיורים מודרכים, פעילות בבתי הכנסת, מופעים במספר במות ברחבי העיר, הרצאות בתחום, קולינריה אוטנטית ועוד. אל הפסטיבל שהגה זאב פרל רתם ראש העיר  שוקי אוחנה גם את רשות הלאדינו שברכה על המהלך.

במסגרת הפסטיבל החליטו בעיריית צפת לצד המופעים בבמות המרכזיות (כיכר אשתם והמעיין הרדום) של אמנים מובילים מהארץ והעולם, לתת דגש על הצד הפיוטי בעיר העתיקה:במהלך שלושת ימי הפסטיבל יהנו המבקרים מסמטת פיוטים – סמטה מנגנת, בסמטת אבוהב עם פיוטי וניגוני מורשת ספרד, פייטנים בליווי כלים אותנטיים ועוד. בבית הכנסת אבוהב  יוביל את הפיוטים מ"מ ראש העיר הרב שלמה חדד בליווי נגנים, בבית הכנסת אלשייך – הפייטן שלום מווראטי ואליסף בליווי נגנים ובמרכז מורשת רוח צפת יפייט מיאל מיסוארי.

העיר העתיקה בצפת. צילום: טלי בן אברהם

כמו כן במת 'הגן הקסום' תוקדש לפיוטים עם מגוון פייטנים מובילים ואף יתקיימו בה  הרצאות של מרכז הרמב"ם בצפת. במרכז הקבלה בעיר יתקיימו הרצאות מידי ערב בין השעות 18:00-20:00 במגוון תחומים הקושרים בין הלאדינו, לקבלה ולצפת.

בעיריית צפת מציינים כי מדובר באירוע מרשים וססגוני שיתקיים במספר במות ובסמטאות העיר העתיקה בהשתתפות אמנים מובלים מהארץ והעולם בהובלת גיא זוארץ המנהל האומנותי של הפסטיבל שיתקיים בין התאריכים 16-18.7, י"ג-ט"ו בתמוז.

ראש עיריית צפת שוקי אוחנה אמר: "במאה ה-16 בצפת דיברו לאדינו, אכלו לאדינו, ושרו ברחובות לאדינו ופייטו בבתי הכנסת לאדינו. צפת היא עיר הלאדינו הוותיקה בארץ ואנחנו מחזירים לצפת את טעם ריח הלאדינו. לצד פסטיבל הכליזמרים המסורתי עליו נשמור ואותו נרחיב נקיים את פסטיבל הלאדינו של העיר צפת הקדומה, נחזיר לצפת את ריחות תור הזהב, עם הרצאות, פיוטים, סיורים, קולינריה ומוסיקה, זו תחילתה של מסורת והיסטוריה- פסטיבל הלאדינו הבינלאומי הראשון יעטוף את צפת ויביא לעיר תיירים וחובבי לאדינו מכל רחבי הארץ והעולם אל צפת העיר שאין כמוה בכל העולם".

Exit mobile version