Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

פסק הלכה חדש: לחירשים מותר להשלים מניין ולעלות לתורה

מהפכת הנגישות של צהר- פסק הלכה מהפכני של ארגון רבני צהר קובע כי חירש בימינו מחויב במצוות ככל אדם אחר, יכול להשלים מנין, להיות חזן ולעלות לתורה. "חובה על כל אחד ואחד מאיתנו לקבל חירשים ובעלי לקויות כשווה בין שווים", אמרו בארגון.

צילום: באדיבות זליגר שומרון תקשורת

מועצת ארגון רבני צהר המורכבת יחד עם מחלקת תחום האתיקה של הארגון דנה בימים האחרונים בסוגיית החירשים ושילובם בחברה וקובעת כי הדעה הרווחת בדברי חז"ל היא שחירש שאינו שומע ואינו מדבר דינו כמי שאינו בן דעת, ולכן אינו חייב במצוות ואינו כשיר לביצוע פעולות משפטיות, ואילו חירש מדבר הוא כבן דעת לכל דבר, על מנת להבין את הסוגייה לעומקה נעזרו הרבנים במכון לקידום החירש בישראל.

"בדורות האחרונים, עם התפתחות הטיפול בחירשים ושילובם בחברה, דנו הרבה מן הפוסקים בעניינם של מי שהם בגדר "חירשים" מן הבחינה הפורמלית, אך הם מתפקדים כבני דעת לכל דבר ועניין לדעתינו, דינם של רובם המכריע של החירשים בימינו כדין פיקחים לכל דבר וכי רוב החירשים הם בני דעת ומתקבלים כשווים בין שווים בחברה, ודאי שיהא זה בגדר ביזוי לחירשים אם רק בבית הכנסת יורע מעמדם" אמרו בצהר והוסיפו כי מי ששומע בעזרת מכשירים או התקן קוכליארי הוא בגדר בן חיוב לכל דבר:  יכול מצטרף למניין, יכול להיות חזן (בהתאם לדיבור ברמה הבסיסית המובנת), ויכול לצאת ידי חובתו בשמיעת קריאת המגילה, בקידוש, בהבדלה ובשאר ברכות.

פסק ההלכה שהתקבל במועצת רבני צהר הינו חלק מפעילות רחבה בארגון למען בעלי מוגבלויות, כאשר אירוע השיא יצויין בשבת הקרובה- בה יציין הארגון את שבת הנגישות ברחבי הארץ. בין היתר קראו בארגון לרבנים  לשוחח עם הציבור על נגישות לבעלי מוגבלויות ולהגביר את המודעות באופן כללי בעניינים אלו ואחרים.

"בקהילות בהן אנו חיים ומכהנים ישנו אחוז גדול של אנשים שבית הכנסת כפי שהוא, אינו מונגש להם. אנו בדרך כלל לא שמים לב לכך, כיוון שבעיות נגישות מזוהות אצלנו עם כסאות גלגלים או קביים, וכיוון שאין אנו רואים אותם אנו סבורים שאין צורך של ממש" אמרו בצהר, והוסיפו כי "נגישות אינה רק הגעה למקומות מסוימים, אלא גם התייחסות למוגבלויות נוספות, כמו האם יש לנו סידורים מתאימים למתקשים בראיה, האם המתקשים בשמיעה יכולים להיות חלק מכל הנעשה בקהילה, האם השרותים פותרים גם את בעיית הסובלים מבעיות מעיים, ועוד" בארגון הרבנים הציעו לקהילות  לרכוש סידורים מונגשים, להתאים את בית הכנסת לציבור ולהעלות את המודעות בעניין זה.

צילום: באדיבות זליגר שומרון תקשורת

הרב יובל שרלו ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר "גם רבני צהר שותפים ביום הנגישות הבינלאומי. במסגרת "צהר לאתיקה" הם פועלים לקדם את תחילת הדרך של הנגשת בתי כנסת ומוסדות דתיים, רגישות לנושאים כמו כבדי השמיעה ומתקשי הראיה, ובשבת הקרובה הנושאים האלה יועלו על סדר היום במקומות שונים.

עניין מיוחד ראוי לציון הוא הדיון הארוך והמקיף שהתקיים במועצה הרחבה של רבני צהר, ובפרסום פסק הלכה מקיף בדבר השותפות המלאה של המתקשים בשמיעה בכל החיים הדתיים וההלכתיים".
בנוסף, הפיק הארגון סירטון שהפך בימים האחרונים לויראלי והגיע ל-200,000 צפיות ברשתות החברתיות:

 

Exit mobile version