Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

פריט מרגש: מכתב של הסופר ש"י עגנון על חילולי השבת בירושלים יוצע במכירה פומבית

מכתב מרתק מאת זוכה פרנס הנובל, הסופר שמואל יוסף (ש"י) עגנון, משנת תש"ז (1947). מדובר על מכתב מענה להשתתף באיזה ועדה למען שמירת השבת. ש"י עגנון מסרב להצעה בנימוקים שהוא לא עסקן ולא חושב שיש לו השפעה בעניין.

בהמשך המכתב הוא מתנה את צערו על חילולי השבת בשכונתו תלפיות ועל כך שמול ביתו נפתח "בית הוללות" שפתוח בשבת ורוב מבקריו יהודים. המכתב כתוב קצת בציניות והומור שובבי כמיטב סגנון כתיבתו המפורסם של ש"י עגנון.

כמו כן, עומד למכירה גם סידור תפילות לכל השנה שמודפס כולו על קלף מזולצבך בשנת תע"ב [1712]. הסידור, "תפלה כפי מנהג אשכנזים", נדפס בהדפסה נאה ומהודרת באותיות גדולות כותרות ואותיות מקושטות. זהו סידור נדיר ויוצא דופן שמודפס כולו מתחילתו עד סופו על קלף.

צילומים- בית המכירות צפונות

ההדפסות הנדירות והמיוחדות של ספרים על קלף, נועדו עבור גבירים גדולים או פרנסי וראשי קהל בעלי אמצעים, שהודפסו לכבודם עותקים מיוחדים על קלף. הדפסת ספרים על קלף מתקופה זו ידועה, אך היא נדירה מאוד וממש לא מצויה.

זהו סידור עב כרס, כולל ומקיף את תפילות כל השנה בתוספת תיקוני שבת להאר"י עם זמירות האר"י, הגדה של פסח ועוד הוספות רבות. מעבר לשער יש מזמור 'למנצח' בצורת המנורה.

וישנו גם דרכון של הרב הצדיק רבי אהרון טייטלבוים. מגדולי רבני ירושלים. רבי אהרן טייטלבוים,  (תרנ"א-תש"י), נולד בירושלים, למד בישיבת עץ חיים. בשנת תרס"ט התמנה ע"י ר' שאול חיים הלוי הורביץ למו"צ בשכונת אחווה. בתרע"א, נסמך להוראה ע"י הרב חיים ברלין והרב אברהם יצחק הכהן קוק. הוא עסק רבות בחו"ל בענייני הכלל. בשנת תרפ"ו רצה לחזור לא"י אך נכנע לבקשת החפץ חיים שאמר לו "היצר הרע יש לו הרבה דרכים… אנו דורשים ממך שאל תשמע ליצה"ר שהוא השטן אל תתפטר מעבודתך… הלוואי מחלקך יהיה חלקי".

הפריטים האלו ונוספים מוצעים כעת למכירה פומבית בבית המכירות "צפונות" שבבני ברק ביום ראשון, 22.1.23, בשעה 20:00. היכנסו לעוד מידע על הפריטים.

Exit mobile version