Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

"שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל (מודל) הַיֹּופִי"

עד לא מזמן איש לא העלה על דעתו שנראה על מסלולי הדוגמנות דוגמניות מלאות, מבוגרות או כל מי שאיננה עומדת בסטנדרטים של בר רפאלי. בשנים האחרונות אנו עדים לשינוי המגמה, ההבנה שיופי מגיע במגוון מידות, צבעים, וצורות מתפשטת בעולם האופנה, לצד מגמה ברורה של נשים לראות דוגמניות ומשפעניות בתחום האופנה שנראות ממש כמותן – לא לגמרי מושלמות, נשים אמיתיות.

מיתוס היופי – עבדים היינו

זוכרים את שאלתה של האם החורגת באגדה שלגיה "מראה מראה שעל הקיר מי הכי יפה בעיר?" שאלה זו העסיקה נשים לאורך ההיסטוריה. בתקופה הויקטוריאנית נרשמה העדפה ברורה למודל שעון החול, נשים חנוטות במחוך הדוק. המאה ה-20 הביאה עמה רוחות של שינוי, נשים קבלו זכות בחירה, גזרו את שיערן והסירו את המחוך. שנות ה-50 הולידו את המראה ההוליוודי עבור נשים שיצאו לעולם העבודה: נשיות מודגשת בגרסת מרילין מונרו וסופיה לורן. שנות ה-60 הסוערות הולידו את המראה האנדרוגני: עיניים גדולות, גזרה דקיקה ומראה נערי כמו זה של טוויגי היו למשאת נפשן של נשים רבות. בשנות ה-90 קייט מוס ייצגה את מראה ה"הרואין שיק" שהגיע יחד עם משפט המפתח: "איין כזה דבר רזה מידי".

כמה רחוק נשים מוכנות ללכת? תלוי היכן את חיה. מה שנחשב יפה ונחשק בתרבות אחת יחשב להשחתה בתרבות אחרת: מראה נערה אפריקאית עם צלחת מתוחה על שפתה התחתונה יזעזע אותנו. היא לעומת זאת הייתה מזדעזעת לשמוע על נשים המזריקות בוטוקס להגדלת השפתיים, היופי הוא בעיני המתבונן כבר אמרנו?

המשותף לפולחני היופי הם הטמעה מגיל צעיר, התמקדות באיברים נשיים – שפתיים, צוואר, כפות רגליים והדגשה מוגזמת שלהם. צמצום והקטנה של האישה עד כדי הנצחתה כמין החלש אך היפה. פולחני יופי כרוכים בכאב שהרי "בשביל להיות יפה צריך לסבול" ומגדירים את ערכה של האישה.

מהו מודל היופי? צילום: unsplash

תעשי רק מה שאת אוהבת

רזון מוגזם לצד פוטושופ דחקו נשים לאחוז באידיאל יופי בלתי מציאותי. בשנת 2012 לאחר מחאות רבות מצד ארגוני נשים נחקק חוק הדוגמניות הרזות המונע העסקת דוגמניות בתת משקל ומחייב מפרסמים לציין באם נעשה פוטושופ לתמונה. בעשור האחרון ניתן לראות דוגמניות מזן חדש: דוגמנית במידה 44, דוגמנית בת 71, ודוגמנית בכיסא גלגלים המנפצות את האג'נדות לגבי אידיאל היופי: לא מושלם, לא צעיר, וקרוב מתמיד למציאות.

עונדת באהבה את קמטיה

הלן מירן אייקון האופנה הבריטית שאוסקר, טוני, ואמי הם לא ילדיה אלה פרסים בהם זכתה (על ילדים ויתרה מירן), גלמה נשים חזקות: יקטרינה הגדולה, המלכה אליזבת והתמודדה כמוהן עם יחס פוגעני ופקפוק בכישוריה. בנחישות רבה נצחה את מבקריה והוכיחה יכולות משחק משובחות.

לצד ההצלחה הגורפת בקריירה מירן נצחה את האג'נדה הטוענת כי עולם הקולנוע שייך לצעירים. מירן מוכיחה שהזדקנות פומבית מרשימה ומלאת סטייל אפשרית למי שאיננה נופלת לטרנדים חולפים שאינם תואמים את גילה ומבנה גופה. מירן איננה נותנת לשום מגמה אופנתית להוביל את הבחירות שלה אלה דבקה במה שנראה טוב עליה: תספורת קצרה, גזרות צמודות והעדפה ברורה לבדי תחרה ושרוולים. אנטי אנטי אייג'ינג זו הבשורה שהיא נושאת עמה.

בגיל 75 מככבת מירן על המסלול בשבוע האופנה ומוכיחה שגיל הוא רק מספר. האינסטגרם שלה מגוון וכולל צילומי סלפי לצד רגעים מהחיים, מזכיר לכולנו שלא תמיד נראה מושלמות ופוטושופ מיועד למי שלא מוכנה לקבל זאת. בעקבותיה צועדות כיום על המסלול נשים בגיל אי 60-80 מתוך בחירה של מעצבי העל בהן.

דיירת האח הגדול ליאור סביניק מסירה את האיפור במסגר משימה. צילום: מתוך "האח בגדול", רשת 13

דרושות נשים אמיתיות

מותגי אופנה ידועים מציעים כיום לנשים ללא הבדל גיל, מידה וצבע להיות פרזנטוריות בקמפיינים. נשים ללא פוטושופ המרגישות שלמות עם עצמן מציגות פריטי אופנה ויוצרות בקהל הפוטנציאלי הזדהות. מה מביא נשים להגיע לאודישנים ללא רקע בעולם הדוגמנות? תחושת שליחות להעברת מסר פמיניסטי, צמצום העיסוק בדיאטות ובתיקונים קוסמטיים לטובת קבלה עצמית, רצון לקחת חלק בשינוי תפיסתי וקושי בו נתקלו בעצמן בקניית בגדים מותאמים למידות או לצרכים מיוחדים.

"אני יפה, לא משנה מה הם אומרים…"

כך מצהירה כריסטינה אגילרה בשיר Beautiful ומי שלוקחת את המוטו צעד אחד קדימה היא אנג'ליקה דיאז, אושיית אניסטגרם הנלחמת מאז גיל ההתבגרות באקנה חמור. שנים היא סבלה מדימוי עצמי נמוך וצילמה את עצמה באובססיביות בכדי לעקוב אחר כל שיפור קטן בפניה. היום היא לא מתביישת יותר ונותנת השראה לאלפי אנשים בעולם: "עדיין יש לי אקנה, אבל אפשר לראות את השינוי בבריאות הנפשית ובהערכה העצמית שלי. אני מחייכת, אני מרגישה בטוחה, אני לא מצלמת את עצמי כדי להשוות ולראות אם יש שיפור אלא כדי לשתף אחרים בכך ש"מושלם" איננו מציאותי. זה נורמלי שיש פגמים".

הראליטי של מודל היופי

האם עולם היופי כותב סיפור חדש? נראה שמוקדם מידי לקבוע זאת. מצד אחד הרשת החברתית אינסטגרם בה כל אחת יכולה להצטלם ולהעלות תכנים אישיים ללא ספק מקדמת קבלה עצמית ומודלים אלטרנטיביים של נשיות ויופי. מנגד, מוקדם מידי לומר שרזון ושאיפה לשלמות בלתי מציאותית עברו מן העולם, נשים עדיין מחפשות את הלוק המושלם ומתנסות בדיאטות מסוכנות, ניתוחים פלסטיים והזרקות.

בעידן שבו המושג "נשיות" מקבל מורכבות וריבוי גוונים נשאר רק להפנים את המסר שהיופי הוא בעיני המתבונן והמתבוננת החשובה מכל זאת את.

Exit mobile version