Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

שבוע ההנקה | "הנקה אינה רק בחירה בסגנון חיים, אלא גם החלטה בריאותית"

לרגל שבוע ההנקה הבינלאומי החל בימים אלו מתפרסמים נתונים חדשים על יתרונות ההנקה על פני פורמולות ותחליפי חלב אם מהם עולה כי הנקה אינה רק בחירה בסגנון חיים, אלא גם החלטה בריאותית – היא מספקת לרך הנולד את כל התזונה שהוא זקוק לה כדי לגדול ולהתפתח באופן תקין, ובכך מבטיחה את בריאותו והישרדותו. ומעבר לכך -ההנקה תורמת רבות גם לבריאותה של האם. בשיתוף קופ"ח כללית.

ממחקרים עדכניים שפורסמו השנה בכתבי העת: JAMA Pediatrics, Journal of Hepatology, וב- Journal of Women's Healthעולה כי הנקה מגינה על יילודים מפני התפתחות עודף-משקל בשנה הראשונה לחייהם בעקבות שינוי הרכב החיידקים במערכת העיכול, בעוד שהזנה באמצעות פורמולה עשויה לעודד שינויים בהרכב החיידקים במערכת העיכול, שנקשרו עם עודף-משקל, ההנקה גם מגינה מפני אקזמה.

להנקה השפעה גם על האימהות – מי שמניקה במשך 6 חודשים מורידה את הסיכון לסוכרת מסוג 2 לאורך שנות הפוריות, אצל נשים שהניקו נראתה ירידה של 23% בסיכון לאירוע מוחי בשלב מאוחר יותר במהלך חייהן. וכי גם היקף המותניים (המהווה מדד להשמנה) של נשים שהניקו לפחות 6 חודשים צר יותר ממי שלא הניקו.

מלי קושא, אחות ראשית ומנהלת אגף סיעוד במאוחדת: "ליועצת ההנקה תפקיד מכריע בהכנת האם להנקה, בהדרכה צמודה, בתמיכה ובעידוד לכל אורך התהליך וגם בייעוץ ותדרוך להזנה נכונה לנשים הבוחרות שלא להניק".

צילום: pixabay

הנקה בלבד במהלך 3 החודשים הראשונים לחיים עשויה להגן מפני אקזמה בילדים בגיל בית-ספר, אך לא בשלב מוקדם יותר, כך עולה מנתונים חדשים, החוקרים בחנו את הנתונים ממחקר Infant Feeding Practices Study II, אשר נערך ע"י חוקרים מטעם ה-CDC וה-FDA בשנים 2005-2007. המחקר עקב אחר הרגלי התזונה של נשים מהטרימסטר השלישי להיריון ובחנו את הרגלי ההנקה במהלך השנה הראשונה לחיי התינוק. כ-300 ילדים (20.33%) אובחנו עם אקזמה בנקודת זמן מסוימת בחייהם, 58.5% מהילדים הללו הציגו תסמיני אקזמה בגיל 6 שנים (181 ילדים). משך הזמן בהם הילדים ניזונו מהנקה בלבד לא נקשר בקשר מובהק עם אבחנה של אקזמה, אך הנקה בלבד במשך לפחות שלושה חודשים לוותה בסיכוי נמוך משמעותי להמשך אקזמה במהלך שש שנות המעקב.

ממחקר CHILD (Canadian Healthy Infant Longitudinal Development) 2018, בכתב העת JAMA Pediatrics. דווח כי הנקה עשויה להגן על יילודים מפני התפתחות עודף-משקל בשנה הראשונה לחייהם בעקבות שינוי הרכב החיידקים במערכת העיכול, בעוד שהזנה באמצעות פורמולה עשויה לעודד שינויים בהרכב החיידקים במערכת העיכול, שנקשרו עם עודף-משקל. בקרב יילודים שניזונו מפורמולה בלבד בגיל שלושה חודשים נרשם סיכון גבוה כפליים לעודף-משקל בגיל 12 חודשים (33% לעומת 19%). בגיל 3-4 חודשים, החוקרים זיהו קורלציה בין הזנה על-בסיס פורמולה ובין גיוון נרחב יותר של הרכב החיידקים במערכת העיכול, ושכיחות גבוהה יותר של חיידקי Lachnospiraceae, ממצא זה עשוי להסביר חלקית את הסיכון המוגבר לעודף-משקל בקרב יילודים שלא ניזונו מחלב אם.

חשוב מכך, החוקרים מדווחים כי זיהו קשר מנה-תגובה, כלומר, הנקה בכל היקף עשויה להועיל והנקה בכמות קטנה עדיפה על אי הנקה כליל וכל שבוע או חודש נוסף של הנקה השפיע על הרכב החיידקים במערכת העיכול והסיכון לעודף-משקל. מדובר במסר חשוב מאחר וחלק מהאימהות עשויות לחוש כי הנקה בלבד למשך שישה חודשים הינה דרישה בלתי-הגיונית, שכן כעת נראה כי גם להנקה חלקית או לתקופה קצרה יש תועלת. החוקרים מדווחים על הבדלים קטנים, אך מובהקים סטטיסטית, בהרכב החיידקים במערכת העיכול של יילודים שנחשפו לפורמולה בלבד לפרק זמן קצר במהלך שהותם בבית החולים, אם כי הסיבוכים הקליניים של שינויים אלו אינם ברורים. מהתוצאות עולה כי אין השפעה מג'ורית על השמנה, אך זוהו שינויים עדינים בהרכב החיידקים במערכת העיכול.

במחקר שפורסם ב  Pediatricsבאפריל 2019 , דווח כי בקרב תינוקות שניזונו מחלב אם בלבד במהלך שלושת החודשים הראשונים לחייהם נצפה פרופיל שומנים טוב יותר בגיל ההתבגרות, בהשוואה לאלו שניזונו מפורמולות. החוקרים עקבו אחר 3,261 תינוקות שנולדו בשנת 1997 בהונג-קונג, עד שהגיעו לגיל ממוצע של 17.5 שנים. עד לגיל ההתבגרות, בהשוואה לילדים שניזונו מפורמולה בינקות, באלו שלא ניזונו מפורמולה תועדו רמות כולסטרול כוללות וריכוז טריגליצרידים נמוכים יותר, כמו גם רמות נמוכות יותר של חלקיקי LDL

צילום: pixabay

ממחקר חדש נוסף עולה כי התערבות לעידוד הנקה לוותה בירידה של הסיכון לדרמטיטיס בקפלים אך לא השפיעה משמעותית על תפקודי ריאות או מדדי אקזמה אטופית או אסתמה במתבגרים. התוצאים העיקריים של המחקר כללו בדיקת תפקודי ריאות ואקזמה בקפלים בבדיקת עור סטנדרטית, מניתוח הנתונים עלה כי הסיכון לאקזמה בקפלים בבדיקת העור היה נמוך ב-54% בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת. תסמיני אקזמה בקפלים במהלך השנה האחרונה, אסתמה וצפצופים בשנה האחרונה, היו פחות נפוצים בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת, אך ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית. החוקרים דיווחו כי תכניות לעידוד הנקה הפחיתו את הסיכון לדרמטיטיס בקפלים בגיל ההתבגרות, אך לא השפיעו על תפקודי ריאות, אסתמה או אקזמה אטופית בגיל ההתבגרות.

בקרב אימהות שהניקו במשך לפחות 6 חודשים נצפתה הצטברות מעטה יותר של שומן בכבד וסיכון נמוך יותר למחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול. המחקר הנוכחי התמקד בהשפעה של הנקה על הסיכון למחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול. לצורך כך, החוקרים עקבו אחר 844 נשים במשך 25 שנים לאחר שילדו. הנשים לקחו חלק במחקר Coronary Artery Risk Development in Young Adults והשלימו הערכה כאשר הצטרפו למחקר בשנים 1985 ו-1986, ונשאלו אודות הנקה לאחר כל לידה נוספת ובתום המחקר השלימו בדיקת CT להערכת נוכחות שומן בכבד. החוקרים דיווחו כי 44 נשים (6%) פיתחו מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול. בקרב נשים שהניקו את ילדיהן לאורך לפחות שישה חודשים תועד סיכוי נמוך ב-52% להתפתחות מחלת כבד, בהשוואה לאלו שהניקו במשך פחות מחודש .

במחקר נוסף  שפורסם בכתב העת  .2018 Journal of Women's Health מצא כי הנקה במשך שישה חודשים ומעלה לוותה בהיקף מותניים צר יותר באימהות שנים מאוחר יותר, בהשוואה לאלו שהניקו פרק זמן קצר יותר, או לא הניקו כלל, כך עולה מנתוני המחקר. היקף מותניים עשוי לשמש כמדד להשמנה מרכזית והוכח כגורם סיכון חשוב לתמותה עקב מחלה כלילית, יתר לחץ דם, סוכרת, דיסליפידמיה ותסמונת מטבולית. לאור זאת, משך ההנקה עשוי לסייע בהפחתת הסיכון של האם למחלות לב וכלי דם. לאחר מעקב ממוצע של 11 שנים, לאימהות נמדד היקף מותניים ממוצע של 94 ס"מ במידה והניקו את ילדיהן במשך עד שישה חודשים, כאשר היקף המותניים הממוצע עמד על 86 ס"מ באלו שהניקו את ילדיהן לאורך למעלה משישה חודשים. שני ניתוחים סטטיסטיים העידו כי בנשים שדיווחו על הנקת הילדים במשך למעלה משישה חודשים תועד היקף מותניים ממוצע שהיה קטן ב-3.6 ס"מ ו-3.1 ס"מ, בהשוואה לאימהות האחרות ((Gabrielle & ETC, 2018.

נתון נוסף המקשר בין הנקה למחלות כרונית הוא במחלת הסוכרת, במחקר אחרון בתחום שבדק נושא זה, מצא כי בנשים שהניקו במשך לפחות שישה חודשים לאחר כל הלידות חלה ירידה בסיכון לסוכרת מסוג 2 לאורך שנות הפוריות שלהן בהיקף של קרוב למחצית, בהשוואה לאלו שלא הניקו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine 2018. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים קשרו בין משך הנקה ובין השפעה מגנה מפני היארעות סוכרת (היארעות נמוכה ב-3-15% לכל שנת הנקה) בנשים מבוגרות, על-בסיס דיווח עצמי של סוכרת בלבד. במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין הנקה ובין התקדמות לסוכרת על-פי בדיקות ביוכימיות לפני ואחרי היריון ותוך תקנון למדדים לבבים ומטבוליים לפני היריון, סוכרת הריונות ואורחות חיים.

Exit mobile version