Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

שבוע הספר: רכישות ספרים וביטול עסקה – מה קובע חוק הגנת הצרכן?

היום יפתחו ברחבי הארץ, אחרי שנת הפסקת קורונה, דוכני "שבוע הספר" ברחבי הארץ. מתי ניתן להחזיר ספר ולקבל תמורתו זיכוי או החזר כספי? האם יש הבדל בין ספר שרכשתי לספר שקיבלתי במתנה? מה קובע החוק במידה והתגלה פגם בספר? והאם יש הבדל מבחינת ביטול עסקה בין ספרי עיון לספרי קריאה לספרי לימוד?

תלונות, בקשות ייעוץ ושאלות רבות מגיעות אל המועצה לצרכנות בנוגע לספרים וחנויות ספרים. מהשאלות עולה כי קיימת אי בהירות לגבי השאלה מה קובע חוק הגנת הצרכן תקנות ביטול עסקה בנוגע לספרים.

השאלות בהם אנו נתקלים: באילו מקרים ניתן להחזיר ספר ולקבל תמורתו זיכוי או החזר כספי? האם יש הבדל בין ספר שכרשתי לספר שקיבלתי מתנה? מה קובע החוק במידה והתגלה פגם בספר? האם יש הבדל מבחינת ביטול עסקה בין ספרי עיון לספרי קריאה לספרי לימוד ועוד כהנה וכהנה.

תקנות ביטול עסקה קובעות שעל ספרים אין החזר כספי אולם ברוב המקרים ניתן לקבל זיכוי.  צרכן רשאי לבטל הסכם לרכישת טובין בתנאי שיחזירם ללא פגם לעוסק, ובתנאי שלא נעשה בהם שימוש. עם זאת, זכות הביטול לא תחול לגבי טובין הניתנים להקלטה, לשעתוק או לשכפול, שהצרכן פתח את אריזתם המקורית.

פתיחת שבוע הספר כיכר רבין, תל אביב. (ארכיון) צילום: קובי גדעון / לע"מ

קניתי ספר לעצמי. האם ניתן להחזיר אותו ולקבל תמורתו זיכוי או החזר כספי ואם כן תוך כמה זמן?

לפי החוק, צרכן אינו זכאי לקבל החזר כספי לאחר ביטול עסקה לרכישת ספר. הסיבה לכך הנה שזכות הביטול לא חלה על מוצרים שניתן להקליט, לשעתק, לשכפל, במידה שהצרכן פתח את אריזתם המקורית.

רכשתי ספר בחנות ושילמתי באמצעות תווי קניה. האם החוק מאפשר לי לבטל את העסקה ולקבל החזר כספי?

שבוע הספר העברי בגן הפעמון בירושלים. (ארכיון). צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

קניתי ספר, אבל כשדפדפתי בו ראיתי שבחלק מהעמודים הדיו חלש ולא ניתן לקרוא. גיליתי זאת רק כשהייתי בבית. האם ניתן להחזיר את הספר?

האם יש הבדל מבחינת ביטול עסקה בין ספרי עיון / ספרי קריאה / ספרי לימוד וכד'?

למרות זאת, במידה שהספר נרכש במסגרת רכישת קורס, והצרכן ביטל את העסקה כדין, רשאי הצרכן להחזיר את הספר, אף אם נעשה בו שימוש, ועל המוכר להשיב לצרכן את מלוא התמורה ששולמה, בניכוי 5% ממחיר הספר.

רכשתי מספר ספרים ב"שבוע הספר" בכיכר העיר. האם ניתן להחזירם ולקבל החזר כספי?

Exit mobile version