Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

שילוב זה לא רק סיסמא יפה

מסגרת שמשלבת בין העקרונות של חינוך מיוחד ורגיל תורמת לילדים שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי. עם זאת, המרוויחים הגדולים הם דווקא שאר האנשים בחברה ואת זה קל לפעמים לשכוח

צילום:pexels

מערכת החינוך המודרנית מתמודדת כיום עם הרבה סוגיות שלא היו קיימות בעבר. אחת מהן מתייחסת לאופן שבו לכאורה כדאי או רצוי לשלב ילדים מהחינוך הרגיל עם כאלה שמאובחנים על הספקטרום האוטיסטי. למרות שמאז ומעולם היו ילדים שסובלים מתסמונות מן הסוג הזה, המדע המודרני מאפשר לאבחן אותם בצורה מדויקת יותר ולכן עולות שאלות חדשות.

אחת האפשרויות להעניק לילדים על הספקטרום האוטיסטי את החינוך שמגיע להם היא לשלב אותם במערכת הקיימת. כאן הדגש הוא על שילוב הילדים בתוך הגנים, בתי הספר, חטיבות הביניים והתיכונים – ולא להקצות עבורם כיתות נפרדות. בפועל, השילוב הזה חשוב לילדים בגלל שהוא משפר את תחושת הביטחון ואף מעודד אותם לבצע פעולות מאתגרות. עם זאת, מה שמעניין יותר לראות זה דווקא את התרומה של השילוב עבור החברה בכלל ושאר הילדים בכיתה בפרט.

מה הסביבה מרוויחה מהשילוב?

למרות שבתוך כיתות נפרדות יש מורים שעברו מסלול של לימודי חינוך מיוחד, השילוב מציע תמהיל ייחודי. התמהיל הזה תורם לכל הילדים ויש לו יתרונות משמעותיים לקהילה, לסביבה ולחברה שמושפעת ממנו.

השילוב קודם כל הופך את העיקרון של "קבלת השונה" למציאות. הוא מוכיח שסובלנות היא לא רק סיסמא יפה ושיש דרכים אופרטיביות לשמור עליה. בעזרת השילוב הילדים מהחינוך הרגיל פוגשים ילדים מהחינוך המיוחד, מפתחים איתם מערכות יחסים ומתרגלים לנוכחות שלהם. אנשים מבוגרים אולי רואים בזה משהו מובן מאליו, אך עבור הילדים זהו שינוי משמעותי בתפיסה.

מבחינה פרקטית, השילוב גם תורם ליכולת הפדגוגית של הילדים מהחינוך הרגיל ומהחינוך המיוחד כאחד. הוא מוכיח שכל ילד הוא עולם ומלואו ושאף אחד לא אמור להימדד רק בהשוואה לסביבה. כך למשל ישנם ילדים מהחינוך הרגיל ששואבים השראה מאלו שנמצאים בחינוך המיוחד, ולהיפך. התוצאות הפדגוגיות גם מתחשבות בשילוב בתוך הכיתות והן מעבירות לראש סדר העדיפויות ערכים של קבלת השונה, סובלנות ואמפתיה.

כל מה שצריך ללמד את הילדים

במילים אחרות, שילוב בין חינוך רגיל ומיוחד נותן לחברה הזדמנות להוכיח שהיא עומדת מאחורי המסרים שלה. הילדים הרי לומדים הכי טוב מתוך דוגמא אישית ושום מסר שננסה להעביר להם לא ייקלט עד שלא נאמץ אותו בעצמנו. בהקשר הזה, השילוב הוא כלי שאותו אנחנו כהורים צריכים לקחת בשתי ידיים.

כמובן שגם לשילוב בין חינוך רגיל ומיוחד יש מגבלות מסוימות וצריך לבחון אותן לעומק. מצד שני, זו סיבה עוד יותר טובה לנסות למצוא תמהילים מודרניים לשילוב ילדים שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי עם ילדים מהחינוך הרגיל ולייצר סביבה תומכת, מכילה ובעלת משמעות.

Exit mobile version