Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

שעות שינה ואי שינה של תינוקות והורים

כולנו שמענו על האגדות על התינוקות שישנים לילה שלם… תמיד זה תינוק של אחרים… אז למה תינוקות לא ישנים לילה שלם וכיצד ניתן לסייע להם לישון. ליאן בודאגה – יועצת שינה ומדריכת הורים בכתבה שתעזור לכם לישון כמו תינוק. 

כולנו שמענו על תינוקות שבגיל כמה שבועות ישנים כבר 8 שעות ברצף.  אבל לרוב זה אצל אחרים!!! מדוע זה קורה? איש אינו יודע!

מה שבטוח הוא שהמצב השכיח יותר, כמו של רובנו ולא אצל האחרים….. הוא  שתינוק כן מתעורר באמצע הלילה וככל שהוא גדל מתפתחת אצלו היכולת לישון לילה שלם, אך בדרך כלל זה לא קורה בחודשים הראשונים.

מדוע תינוקות אינם ישנים לילה שלם ברצף?

תינוקות בגילאי כמה חודשים אינם ישנים לילה שלם וגם לא אמורים לישון לילה שלם.

הסיבה נעוצה בכמה גורמים:

לישון כמו תינוק. צילום באדיבות pixabay
  1. הורמון שינה (מלטונין) ושעון ביולוגי

הורמון השינה הנקרא מלטונין, מבשיל בגוף התינוק בין גיל- 6 ל- 9 שבועות.

הורמון זה אחראי על הבשלת השעון הביולוגי של התינוק ומכתיב לו את זמני הערות והשינה.

עד השלב בו המלטונין מתחיל להיות מופרש בגופו של התינוק הוא ישן לאורך כל היממה ללא העדפה לישון יותר בלילה מאשר ביום.

דפוס השינה של תינוקות רכים משפיע קשות על הורים טריים אשר אינם מצליחים להסתגל למספר הפעמים הגבוה של התעוררות תינוקם בלילה.

גם לאחר הבשלת השעון הביולוגי, מבלה התינוק שעות רבות בשינה קלה, אשר נחוצה למוחו ולגופו על מנת להתפתח בצורה מיטבית.

סיבה נוספת לאופי השינה של התינוק היא הישרדותית. שנת התינוק בנויה כך שהוא יוכל להתעורר אם הוא רעב, רטוב, מרגיש כאב או אי נוחות.

לקראת גיל 4 חודשים השעון הביולוגי מגיע להבשלה מלאה והתינוק אמור להירדם בשעה יותר מוקדמת לשנת לילה.

  1. מחזורי שינה

שינה של תינוקות בנויה ממקטעים- מחזורי שינה החוזרים על עצמם. בכל מחזור שינה ישנם כמה מצבים של שינה- שינה קלה, שינה עמוקה ושינה פעילה (שנת חלום), שחוזרים על עצמם כמה פעמים בתוך מחזור שינה שלם. במעברים בין מצב שינה אחד לשני ישנה התעוררות קצרה ובשלב זה רוב התינוקות זקוקים לעזרה על מנת לחזור לישון שוב. תינוק שמצליח להירדם בתחילת הלילה בצורה עצמאית, ללא עזרת ההורה, יכול בשלבי ההתעוררות הקצרה להחזיר את עצמו לישון והוריו לא ידעו בכלל שהוא התעורר באמצע הלילה.

כדי שהוריו של התינוק יוכלו לישון לילה שלם הם צריכים לעזור לו ללמוד להירדם בצורה עצמאית בתחילת הלילה.

ישנן המון שיטות לעשות זאת ובבחירת השיטה יש לקחת בחשבון את גיל התינוק ולעשות התאמה לציפיות מהשינה שלו לפי גילו.

לדוגמה:

ייעוץ שינה. צילום באדיבות pixabay

* אי אפשר לצפות מתינוק בן כמה חודשים לישון לילה שלם, אלא אם כן זה בא ממנו.

* תינוק בן 5 חודשים יכול לישון 5 שעות ברצף ללא האכלה.

* עד גיל שנה ישנם תינוקות רבים שעדיין זקוקים להאכלת לילה ועם זאת ישנם כאלה שלא. מאד חשוב להכיר את התינוק, את דפוסי השינה שלו ודפוסי ההאכלה שלו, לבדוק האם הוא עולה במשקל ושומר על אחוזונים לפני שמחליטים להוריד לו את כמויות האוכל בלילה.

  1. מערכת העיכול של התינוק

הקיבה של התינוק קטנה ומעיו קצרים, תהליך חילוף החומרים שלו מהיר ולכן הוא זקוק למזון כל כמה שעות (בין שעתיים לארבע שעות, אצל תינוקות יונקים המרווחים באופן טבעי קצרים יותר). לכן לא ניתן לצפות מתינוק שאוכל במהלך היום כל שעתיים או שלוש שעות, לפתוח בלילה מרווחים גדולים מדי, משום שזהו צום ארוך עבור תינוק שמערכת העיכול שלו רגילה למזון בכל 3 שעות.

כמובן שישנם תינוקות שכבר מהשבועות הראשונים פותחים פערים מאד ארוכים בין האכלה להאכלה בלילה והשאלה הנשאלת על ידי ההורים היא האם להעיר את התינוק כדי לאכול.

התשובה לשאלה זו אם כן, תלויה בכל מקרה לגופו. אצל תינוקות שנולדו פגים או מראים ירידה במשקל או חוסר יציבות בשמירה על אחוזוני משקל, ההמלצה היא להעיר כל 3 שעות ולהאכיל. אך אם התנאים הנ"ל אינם מתקיימים והתינוק מראה עלייה תקינה במשקל ואינו פג, ניתן לסמוך עליו וכשיהיה רעב יתעורר וידרוש אוכל. אם לא התעורר כנראה שהוא מסוגל לכך ויש להאכילו רק על פי דרישה במהלך הלילה מבלי להעירו לשם כך.

טיפים לשינה טובה של תינוקות בשלשות החודשים הראשונים לחייהם:

בשלשות החודשים הראשונים לחייו זקוק התינוק לאותם תנאים שקיבל ברחם ואלה ואם אלה יסופקו לו כראוי, הביטחון שלו בעולם יגדל, ההיקשרות עם אמו ועם הדמויות המטפלות בו תהיה בריאה וכשיגיע הרגע בו יצטרך להירדם בצורה עצמאית (ניתן לצפות לכך החל מגיל 5 חודשים וכדאי להרגיל את התינוק לכך בהדרגה) הוא יעשה זאת עם הרבה ביטחון פנימי ויכולת להתמסר לשינה ללא תלות בהוריו כדי להירדם.

כיצד ניתן לעזור לתינוק להירדם:

* קול מונוטוני–  קול מרגיע החוזר על עצמו (לדוגמא "ששששש") המזכיר את הצלילים של מערכות גופה של אמו ששמע בעודו ברחם.

* תנועה- בעודו ברחם אמו העובר נמצא בתנועה רוב שעות היום, כתוצאה מתזוזתה של אמו. בחודשי חייו הראשונים כדאי לנוע איתו כשהוא בידיים, לנוע על כדור פיזיו, לעשות ניעות קלות עם הברכים שלנו למטה ולמעלה, כאשר התינוק מוחזק בידינו בתנוחת עירסול (תנוחה מצויינת להוצאת גזים לתינוק ובמקרה של התקף קוליק)

* עירסול ומגע– בעודו ברחם התינוק נמצא בתנוחה עוברית ומרגיש את דפנות הרחם עוטפות אותו. בכל תנועה הוא חש מחובק ובטוח, תחושה שהוא זקוק לה גם לאחר הלידה על מנת לשמר את הביטחון שחווה ברחם. כיצד ניתן לשחזר את אותם תנאים לאחר הלידה?

עיטוף עם שמיכת עיטוף המיועדת לכך או על ידי חיתול בד (חשוב לעשות זאת נכון כדי שיהיה יעיל ובטיחותי)

עירסול התינוק כשמחזיקים אותו בידיים ומקפלים לו את הרגליים לכיוון הבטן כמו תנוחה עוברית.

* סבלנות- התינוק מרגיש וחווה את האנרגיות סביבו, כשהאדם האוחז בו אינו רגוע התינוק חש לא רגוע בעצמו, חשוב להיות מודעים לכך ולהשרות עליו תחושה שלך רוגע וביטחון, בתחושה כזו קל לו יותר להירדם והשינה שלו תהיה טובה ורגועה יותר. במקרים בהם מרגישה האם או הדמות המטפלת בו שאין לה את הכוחות לכך, חשוב לבקש עזרה ולאפשר לאדם אחר להקל עליה בכך ולתת לה פס' זמן על מנת לחדש כוחות ואנרגיות.

* התמדה על סדר יום קבוע- כמו אצל ילדים גדולים יותר, גם לתינוק הרך יש צורך בדברים שחוזרים על עצמם. זו הדרך לנסוך בו תחושת ביטחון. שגרה וסדר יום החוזרים על עצמם (שעות שינה קבועות, זמני האכלה קבועים, טקס שינה קבוע ועוד) נותנים לתינוק יכולת לצפות מה עומד לקרות ולהתמסר לשינה בצורה נעימה ובטוחה יותר.

לסיכום,

אין ספק שהורים רוצים את טובתו של תינוקם, עם זאת הם עייפים ומותשים מההתעוררויות הרבות במהלך הלילה. כאשר רוצים לעזור לתינוק ללמוד להירדם בצורה עצמאית, לישון לילה שלם וללא האכלה בלילה, חשוב לעשות זאת בהדרגה, תוך הבנת צרכיו לפי גילו, עם הכלה ואחריות רבה, על מנת למנוע מלהזיק לו מבחינה רגשית או גופנית ואף להעצים אותו ולהגביר לו את תחושת הביטחון בתהליך שינוי הרגלי השינה שלו.

מאת ליאן בודאגה בן חביב- יועצת שינה בכירה, מומחית לגיל הרך.
מנהלת תוכנית ההכשרה להדרכת הורים בגיל הרך וייעוץ שינה במכללת רותם.

ליאן-בודגה.מכללת רותם. צילום באדיבות מכללת רותם

 

וונדר וומן – דר’ חנה קטן

Exit mobile version