Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

תיאטרון בבית הכנסת

מה הקשר בין קבוצת תיאטרון לבין התנועה היהודית המסורתית בנגב? שני המקומות המיוחדים האלה נותנים להם אפשרות להיות בקשר עם הצד היצירתי ורוחני שלהם. וכשהחזרות למחזמר "אל תוך היער" שיעלה בימים הקרובים ברחבי הארץ מתקיימות בבית-הכנסת עצמו, הכל מתחבר ביחד. שלוש פעמים בשבוע חברי קבוצת התיאטרון לוגון נפגשים בבית-הכנסת של קהילת "מגן אברהם" לחזרות.
פולה ספק עלתה לישראל עם בעלה לפני ששה חודשים בלבד. שני הדברים הראשונים אותם עשתה בארץ היו אודישן להפקה של לוגון והרשמה לחברות בקהילת "אשל אברהם". פולה התעניינה ממזמן בעלייה לארץ, אבל היה לה קשר לוותר על פעילותה בקהילה שלה, קהילת אגודת ישראל בניו-ג'רזי ארצות הברית, בה היא ביימה ועשתה כוריאוגרפיה ל-8 מחזות זמר שונים.

לורנה כסבתא של כיפה אדומה. יחצ

באחת מהנסיעות שלה לישראל הכירו לה את ד"ר אד שפיץ, מנהל המחלקה לאלרגיה בבית-חולים סורוקה, שכמוה מכין בני נוער לבר-מצווה. הוא סיפר לה על קבוצת התיאטרון. למעשה, אד שפיץ, זמר נפלא הקים את הקבוצה כקבוצה שביצעה אופרטות אמריקאיות מאת גילברט וסאליבן ובהמשך המשתתפים חיפשו גיוון והקבוצה עברה לתחום מחזות הזמר. "בקהילה ממנה באתי מחזות הזמר והמוסיקה משכו אנשים לבית-הכנסת. הם סיפקו להם בידור בצד מוטיבציה להיות בקשר. בארצות-הברית זה חשוב כפליים, כי קל מאוד להיטמע באוכלוסייה הכללית ואחוזי ההתבוללות גדולים"" אומרת פולה.

מאז שהגיעה לישראל, מלבד החזרות שלה לתפקיד האמא החורגת של סינדרלה ורקדנית במחזמר, פולה מבלה זמן רב בקהילת "אשל אברהם" בבאר שבע. זוהי הקהילה הרוחנית והדתית שלה וסיבה מרכזית נוספת לכך שהיא ובעלה בחרו להתיישב בבאר שבע. פולה היא בעלת קריאה בתורה וגם שליחת ציבור לתפילות. פולה קיימה תוכנית "שבת ילדים" שבועית לילדי הקהילה המתקיימת בכל שבת בבוקר. פולה גם  נשכרה ללמד את חוג בני-מצווה ב"אשל אברהם". אחת התלמידות במחזור הקרוב היא אביה איזקוביץ, אחת השחקניות הראשיות במחזמר, ילדה מאוד מוכשרת, דובר עברית, שנבחרה לתפקיד כיפה אדומה. "החיים שלי הם על הבמה, בין אם זה בהפקות, או כשליחת ציבור בתפילה או אפילו כמורה בכיתה עם תלמידיה", היא אומרת.

ד'ר אד שפיץ שהכיר לפולה להכיר את קבוצת התיאטרון משלב אף הוא את החיים שלו על הבמה עם עולם הדת הרוחני. מזה 38 שנה הוא מופיע בכל ההפקות של לוגון – שהוא היה מיוזמיו ותמיד בתפקידים מרכזיים. השנה הוא מופיע בתפקיד הקריין. השנה החזרות עברו לבית-הכנסת "מגן אברהם" בעומר. בקהילה זו ד"ר שפיץ מלמד בני מצווה קריאת התורה והפטרה מזה שנים רבות. בנוסף הוא ידוע כרוכב אופניים מושבע.

אד שפיץ כקריין ליד פטריס המכשפה. יחצ

גם באשקלון יש לקבוצת לוגון נציגה מסורתית. לורנה שפלר עלתה לאשקלון משיקגו לפני 40 שנה. היא עבדה כמורה לחינוך מיוחד במשך שנים רבות. לורנה פעילה בקהילת "נצח ישראל" כבעלת קריאה וכמורה לבני/בנות מצווה.  לפני 35 היא הכירה את לוגון דרך בעלה. לורנה משחקת את הסבתא  של  כיפה אדומה, ותמיד היא גם עובדת מאחורי הקלעים במכירת כרטיסים, בעריכת התוכניה, בעזרה בתלבושות ובתפאורה ובמה שצריך…

משפחה נוספת שפעילה במקביל על הבמה ובבית הכנסת היא משפחת הומנס. אליזבט הומנס משתתפת בהצגות למעלה מ 20 שנה, בחלק מהשנים ביחד עם בנותיה אוראל וענהאל השנה אליזבט מטפלת בתלבושות המקסימות של ההפקה. אליזבט ומשפחתה פעילים הן בקהילת "מגן אברהם" והן בקהילת "אשל אברהם". ביישוב עומר המשפחה זכתה בפרס "שלושה דורות בקהילה". בקרוב תתקיים בת המצווה של הנכדה אביב – ומי מלמד אותה? אד שפיץ!
כבר שקספיר אמר שהעולם הוא במה וכולנו שחקנים. שחקני לוגון משחקים על שתי במות, במת המחזמר ובמת הקהילה הרוחנית. פעמיים כי טוב.

המחזמר "אל תוך היער" מאת סטיבן סונדהיים וג'יימס לפיין עלה לראשונה בברודווי ב-1987 וזכה בכמה וכמה פרסי טוני. ב-2014 יצא עיבוד קולנועי של דיסני למחזמר, בכיכובם של מריל סטריפ, אמילי בלנט, ג'יימס קורדן וג'וני דפ.

"אל תוך היער" מספר מחדש את קורותיהן של דמויות מוכרות מאגדות האחים גרים. הקו המנחה המחבר ביניהן הוא סיפורם המקורי של אופה מקומי ואשתו היוצאים בשליחותה של מכשפה זקנה למצוא פריטים לשיקוי, ובתמורה, הם יזכו לילד אליו הם מייחלים.

העולם של סונדהיים קסום, אך אפל, מסתורי, שנון ומצחיק אך גם מאיים. הוא עוסק בחיים אחרי שהמשאלות מתגשמות. בחומרים מהם בנויים החיים האמיתיים של הנסיכים והנסיכות, שנמשכים אחרי ההתאהבות "עד עצם היום הזה".

המחזמר "אל תוך היער" יציג בערד, גבעתיים, מודיעין, נתניה, אשקלון, ירושלים, רעננה ובאר-שבע החל מה 9.3

צילום: יחצ
Exit mobile version