Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

תמונה שווה אלף מילים

תמונה שווה אלף מילים אמר הפילוסוף הסיני קונפיציוס ויש הטוענים כי הוא טעה לחלוטין שכן עד היום מכירים כולם את הציטוט שלו מלפני אלפי שנים ואיש לא זוכר את האיור שנלווה לו.

ועדיין את יכולותיה של תמונה לספר סיפור פשוט בעידן של ריבוי גירויים קשה להחליף במילים בלבד למרות עוצמתן מה שהוביל למאבק ויזואלי על דעת הקהל העולמית שהחל את דרכו בקבוצה "צלמים בתחילת דרכם". אל מול טרור העפיפונים בעוטף עזה החליטו בקבוצת הצלמים ברשת לעשות מעשה. צלם אשקלוני בשם אדי ישראלי, אסף מאות צלמים חובבים ומקצוענים שירדו לדרום ותיעדו את המראות הקשים של השטחים השרופים, העצים המתכלים והחיות המתות בעוטף עזה.

שחור ולבן

תמונה שווה אלף מילים, צילום מהשרפות בעוטף עזה. צילום: אלרואי אסרף – צלם נופים וטבע.


עיניהם הרגישות של הצלמים תיעדו את אסון הטבע שיצרו מחבלי החמאס ויצרו תהודה בארץ ובעולם לנזק הבלתי נתפס שגורם הטרור מעזה. הצילומים היו כה מרהיבים ומזעזעים שהם זכו לחשיפה אדירה ולתערוכה בכנסת ובאו"ם.

התמונות הבהירו היטב את ההבדל התהומי בין חקלאי העוטף השורשיים המייצגים את הקשר בין עם ישראל לאדמתו לבין מי שמוכנים לפגוע בילדים נשים טף חיות וטבע לשווא.

מסדר הדר
אי אפשר להתייחס למתרחש בדרום ללא מתן במה לכאבם של בני משפחת גולדין המדרימים שבוע אחר שבוע ל' מסדר הדר' באנדרטת החץ השכול ומוחים על כך שבנם לא הוחזר לקבר ישראל.

שוב ושוב דורשת המשפחה האצילית לשנות את המשוואה מול החמאס ולכרוך בין ההטבות ההומניטריות והסכמי האש לבין החזרת החיילים אך ללא הועיל. מדינת ישראל מוותרת פעם אחר פעם על החזרת הבנים במסגרת הסכמי הפסקת האש המבישים שנכ]י עלינו והוריו של הדר ממשיכים לנסוע לדרום מידי שישי ולקוות לנס. העובדה שלהורים של חייל שהתגייס להגן על ארצו אין קבר להתאבל עליו ושהם אינם יכולים לסיים עם המאבק המיותר הזה תיזכר לדראון עולם.

קונפוציוס לא טעה
אגב אותו פילוסוף סיני מהפסקה הראשונה לא באמת טעה. בתקופתו כלל לא היו עדיין מצלמות ובטח לא כלי כתיבה עיקר התקשורת התקיימה באמצעות מבטי עיניים וכוונתו הייתה למבט ישיר. לא השוואה בין טקסט  לתמונה אלא בין הנתפס במבט העין לבין הנשמע באוזן.

Exit mobile version