Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

תנו לפנקייק לנצח

האם ידעתם שלפנקייק שאתם ולבטח גם ילדכם אוהבים יש מספר רחב של שמות ברחבי העולם? שמכינים אותם לא רק עם ממרחים טעימים אלא גם עם פירות ושאר מתוקים? לקינוח הפשוט והטעים הזה רצוי להתייחס בכבוד הראוי. שיהיה בתאבון.

לפנקייק יש בעברית שני שמות –חֲבִיתִית או חמיטה. עבור הבריטים והאמריקאים מדובר, כאמור, בפנקייק – Pancake, כשמשמעות השם היא "עוגת מחבת". בצרפת אנו נהנה מקרפ – Crêpe, כשביידיש וברחבי רוסיה אנו נבקש במסעדה את הקינוח המוכר לכל כבְּלִינְצֶ'ס כשהוא מוגש כעוגה שטוחה הנוצרת מבלילה מטוגנת. בגרמניה נקרא לה פְּפָאנקוכן – Pfannkuchen, בהולנד פּאנֶקוּק – Pannenkoek ובמדינות סקנדינביה פשוט תבקשו פלטר – Plättar. גם במזרח אירופה דאגו הפולנים לשם ושם נקראת החביתית נַלֵשְׁנִיקִי ובהונגריה שמה פלצ'ינטה  – Palacsinta (עוגה בלטינית).

צילום: שרה פלג

ככל הידוע מקור הפנקייק הוא בעת העתיקה ביוון והוא נקרא בשם שובר השיניים Tēganitēs. את ה-Tēganitēsביוון הכינו בעזרת קמח, שמן זית, דבש ויוגורט והוא הוגש כמנה העיקרית בארוחות הבוקר. בלילת הקמח אף הוזכרה ביצירותיהם של משוררים עוד במאה החמישית לפני הספירה.  מתכון לחביתית באנגלית נכתב לראשונה ואף נשמר עוד במאה ה-15.

עם השנים הפך הפנקייק, על שלל שמותיו, לבלילה אוורירית מועדפת אצל רבים הן בארוחות בוקר והן כקינוח. כמו בכל מתכון אחר חובק עולם, בכל מקום מעדיפים המקומיים לעטר את החביתית שלהם בתוספות שמספרות לא מעט על התוצרים התרבות המקומית.

מעבר לסירופ השוקולד או המייפל המעטרים את הפנקייקים פה בישראל, הגרמנים מעדיפים את הפְּפָאנקוכן שלהם מוגש עם לימון,אבקת סוכר או ריבה, בהולנד התוספת הנפוצה ביותר היא אבקת סוכר אך ניתן גם ליהנות ממגוון רחב של מילויים מתוקים ומלוחים, במדינות סקנדינביה אנו נהנה מ"פלטר" עטור בריבה או גלידה ויש פעמים שהמאכל מוגש גם כמנה עיקרית עם מילויים בהתאם, בפולין הנַלֵשְׁנִיקִי מוגש במגוון רחב של אפשרויות ונראה שלא ימצא אחד שיחוש שזנחו אותו. בין היתר תוכלו ליהנות מנַלֵשְׁנִיקִי מתוק הכולל פירות, ריבות, גבינה לבנה עם סוכר וכמובן במנה מלוחה הכוללת ירקות, עוף מטוגן, בשר בקר, פירות יבשים, תפוחי אדמה, פטריות וכרוב. לחובבי האלכוהול ניתן אף ליהנות מנַלֵשְׁנִיקִי ספוג ברנדי איכותי.

ולסיום נמליץ לכם על מתכון לפנקייק טעים במיוחד. המתכון מיועד להכנת שישה עד שמונה פנקייקים.

מצרכים:

1 כוס קמח

1 כוס חלב

1 ביצה

1 כף סוכר

1 שקית סוכר וניל

1 שקית אבקת אפייה

2 כפות שמן

1 כפית תמצית וניל

יש לערבב בתוך קערה את כל החומרים היבשים – קמח, סוכר, סוכר וניל ואבקת אפייה. בקערה נפרדת מערבבים את שאר המצרכים – חלב, ביצה טרופה שמן. מוזגים בעדינות את הקערה השנייה שהכנו לקערה הראשונה ובוחשים היטב בעזרת כף עץ עד שאין גושים.

משמנים מחבת במעט שמן או חמאה ולאחר שהמחבת חמה יוצקים מהתערובת בעזרת מצקת ומטגנים מכל צד על אש בינונית כדקה, כשמדי פעם משמנים את המחבת לפי הצורך.

מומלץ להגיש עם ממרחי שוקולד שונים, סירופ מייפל או ריבה ולקשט בקוקוס ובננות חתוכות.

 

המאמר בחסות משרד פרסום STG

Exit mobile version