Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

תערוכת הבית היהודי של מכללת תלפיות

נושא הבית הנו תמה מרכזית באמנות הישראלית, ואינו זר לה. הבית הוא מקום מבטחו של האדם, והארץ היא 'בית מבטחו' של עם. באמנות, הבית זכה להתייחסות ברבות מעבודותיהם של אמנים. תערוכה חדשה במכללת תלפיות עוסקת בשאלת ארעיותו ושברירותו של הבית.

הארעיות עולה רבות בעבודותיה של הילה ליזר בג'ה. בחלקן, היא עומדת מהגב, על הסף ומהססת מול קיר חזית בית פשוט שאין מאחוריו חלל ממשי. "על הסף, זהו רגע שלפני כניסה או יציאה מהבית- מצב שלפני נקיטת עמדה", היא אומרת.בפסלים וברישומים האקספרסיביים שלה, בולט העיסוק במרחב בית שהוא 'שקוף', בית שאיננו. הרישומים הם ספונטניים ומלאי חיות.

הילה ליזר בג'ה-צילום אבנר בר חמא רישום דיו

משנות ה-50 ועד שנות ה-70, פעלו בערי הפיתוח ובעיר באר שבע במיוחד, אדריכלים כמו אברהם יסקי, יעקב רכטר ורם כרמי. חלק גדול ממוסדות הציבור, בתי המגורים ומבני חינוך ותרבות בעיר זו מאופיינים באדריכלות הבטון החשוף והכבד. עם הזמן, דור אדריכלים  זה פינה את מקומו לדור החדש שהביא את הבניה המתועשת הקלילה, האוורירית וה'שבירה', עמם  מזדהה האמנית בעבודותיה.

בדרכה המיוחדת היא מפיחה חיים חדשים בלוחות ובמוטות ברזל חלוד המשמשים ליציקות הבטון. לוחות הברזל החלוד הופכים בעבודותיה לחזיתות של בתים ריקים ובלתי פונקציונליים והמוטות העגולים לפסלים אקספרסיביים שמהם פורצת המתכת כמו 'קרביים' מתכתיים אל המרחב. פעולתה דומה לביקוע הבטון הגס בפטיש כדי לגלות את הברזל החלוד ממנו היא יוצרת את פסליה המרשימים המקבלים חיים עצמאיים משלהם.

"במדינה בה נושא הבית עומד על סדר היום בכל שיחה סלונית ובכל פורום אקראי, טבעי שהעיסוק האובססיבי בזכות קיומנו על אדמת א"י, יתפוס גם חלק נכבד בשיח האמנותי. הבית הוא מקום מבטחו של האדם, והארץ היא 'בית מבטחו' של עם. עבור עם השב לארצו אחרי שנות גלות, מושג הבית השברירי זוכה להתייחסויות רבות באמנות בכלל, והאמנית הילה ליזר בג'ה היא בין צעירי האמנים שמעלים על נס את נושא הבית כמרכיב חיוני בעבודותיהם", אומר אוצר התערוכה אבנר בר חמא.

"שאלת ארעיותו ושברירותו של הבית עולה רבות בעבודותיה של האמנית המציגה ב'גלריה האחרת' במכללה האקדמית לחינוך 'תלפיות, ובכך היא ממשיכה את דרכם של אמנים כמו מיכה אולמן, פיליפ רנצר, ז'אק ז'אנו, גל ויינשטיין ואחרים- התערוכה "על הסף", מבטאת רגע שלפני כניסה או יציאה מהבית- מצב שלפני נקיטת עמדה", מוסיף האוצר.

הילה ליזר בג'ה

פיסול ורישום

'על הסף…'

אוצר: אבנר בר חמא

כ"ט באייר תשע"ז – כ"ח בסיון תשע"ז

25.5.17 – 22.6.17

Exit mobile version