Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

תערוכה חדשה של אוסף כלי קרמיקה נדיר בהיקפו מיוון העתיקה

בתערוכה יוצג לראשונה אוסף מרהיב ונדיר בהיקפו של כלים בני כ-4000–2500 שנה, המספקים הצצה נדירה לתרבותה של אתונה וערים יווניות נוספות. מגוון הכלים והסצנות המתוארות עליהם פותחים צוהר אל חיי האהבה והפנאי, החינוך והספורט, הקרבות והמלחמות ביוון העתיקה.

התערוכה "אלים, גיבורים ובני תמותה ביוון העתיקה", שתיפתח ב-25 בינואר 2017 במוזיאון ארצות המקרא ירושלים, תחשוף לציבור כלי קרמיקה שיוצרו בעולם היווני בין תקופת הברונזה התיכונה (במחצית הראשונה של האלף השני לפנה"ס) לבין התקופה הקלאסית (סוף המאה החמישית לפנה"ס). כלים אלה השייכים לאוסף נדיר, בהיקף שטרם נראה בישראל, מציגים מגוון עצום של דמויות וסיפורים מהמיתולוגיה היוונית ומחיי היומיום ופותחים צוהר לעלילותיהם של אלים וגיבורים ביוון הקדומה.
כלי קרמיקה היו מוצרי האוּמנות הנפוצים ביותר בעולם העתיק. הם הכילו שמן, מים ויין, ועוטרו בתמונות מרהיבות מעולמם של האלים, הגיבורים ובני התמותה. הכתובות שהכלים נושאים, עיטוריהם והסצנות העלילתיות המופיעות עליהם, השתמרו באופן מופלא והן המקור העשיר ביותר לידיעותינו על התרבות היוונית.

צילום: ולדימיר נייחון

מה היו סודות היופי של האלים היוונים? כיצד הערימו גיבורי מלחמת טרויה על אויביהם? מה קרה בחגיגות הפולחן לאל דיוניסוס? כיצד התקבל הרקלס באולימפוס, הר האלים? מה היה מעמדה של האישה ביוון העתיקה? סוגיות אלו ונוספות ייחשפו בפני המבקרים בתערוכה החדשה לציון 25 שנה להיווסדו של מוזיאון ארצות המקרא.

התערוכה מציגה נושאים שונים, בין הנושאים, היא מציגה את טכניקות הייצור והעיטור של הקרמיקה היוונית ואת התפתחותם של הכלים לאורך השנים, את עולמם של הגברים שכלל עיסוק בלחימה, באתלטיקה ובטיפוח הגוף המושלם, את עולם הנשים העוסק בנישואים, מלאכות ביתיות ופעילות דתית, את נושא המוות והקבורה המוצג באמצעות כלי מנחה המעוטרים בתיאורים הקשורים לנושא. וכן דמויות יווניות, כמו זאוס, אתנה, פוסידון, אפולו, הרקלס, אכילס, לוחמים יווניים ואתלטים, כלות, נשים וילדים, מתעוררות לחיים בתערוכה החדשה.

אוצרת התערוכה היא ד"ר סילביה רוזנברג, חוקרת בעלת שם, מומחית לתרבויות יוון ורומא.
אמנדה וייס, מנכ"לית מוזיאון ארצות המקרא, בירכה על הזכות לקיים את התערוכה: "תערוכה זו היא הזדמנות מיוחדת בעבור המוזיאון להציג את אמנות יוון העתיקה כאן בישראל. נפלה בחלקנו הזכות הגדולה להציג כלי קרמיקה יווניים, מהמעולים שקיימים בארץ ואף בעולם, מהאוסף השייך לקרן ד"ר אלי ובתיה בורובסקי, מייסדי המוזיאון. התערוכה האחרונה שאותה אצר מייסד המוזיאון, ד"ר אלי בורובסקי ז"ל, עסקה גם היא ביוון העתיקה וזוהי סגירת מעגל מרגשת בעבורנו לציין 25 שנה להיווסדו של המוזיאון עם התערוכה "אלים, גיבורים ובני תמותה".

Exit mobile version