Site icon תרבוש אתר תרבות ופנאי לציבור הדתי

גירושין – חלק אחרון

הורים רבים שואלים אילו השפעות והשלכות עשויים הם לפגוש אצל הילדים בשנה הקשה הראשונה שלאחר הפרידה, חשוב שנהיה מודעים וקשובים עוד יותר לילדנו ולמצבם הרגשי בשנה הזו. ענת בן סלמון מדריכת הורים ופסיכותרפיסטית על גירושים בהיבט המשפחתי. 

בשבועות הקודמים ניסינו לאפיין את משבר הגירושין עבור המשפחה כולה וכיצד על ההורים להודיע לילדיהם ולעזור להתמודד עם ההודעה הקשה עבור כולם. הפעם נעסוק ביום שאחרי הפרידה.

כאשר משתנה המציאות עבור המשפחה, הבית כבר לא אותו הבית כפי שהכירו טרם הפרידה, יש בית נוסף בו נמצאים חלק מהזמן שנקבע על פי רוב על ידי ההורים, ומתסכל מאד את כל הצדדים, והילדים שלהם הכי פחות שליטה בהחלטה זו.  על כל חברי המערכת המשפחתית לעבור תהליך של הסתגלות למציאות החדשה, על כל מרכיביה הרבים, ובדרכים השונות בהן כל אחד עובר מצב של משבר ושינוי עוצמתי מעין זה.

הורים רבים שואלים אילו השפעות והשלכות עשויים הם לפגוש אצל הילדים בשנה הקשה הראשונה שלאחר הפרידה, אני תמיד אומרת שאין כללים וכל ילד עובר כל משבר בדרכו הייחודית ואין אנו יכולים לנבא משהו כללי, אך חשוב שנהיה מודעים וקשובים עוד יותר לילדנו ולמצבם הרגשי בשנה הזו, יחד עם העובדה שזו שנה שגם ההורים מתקשים מאד מול עצמם ולהיות עוד יותר רגישים לילדיהם וקשובים למה שעובר עליהם זו משימה כלל לא מובנת מעליה ואינה פשוטה. לאחר 12 שנות ניסיון בעבודה על הורים לפני, במהלך ואחרי משבר הגירושין וילדיהם, ליקטתי בכל זאת מספר שינויים שניתן לראות לרוב אחרי מצב טראומתי ומשברי, שגירושין בהחלט נכלל בהם:

גירושין. צילום באדיבות pixabay
  1. התנהגות רגרסיבית של הילד- מצב של שינוי מורכב וחווית המשבר לרוב מפגישה את נפשו של הילד עם חרדה ובלבול גדול, מצב הגורם לעיתים קרובות להתנהגות רגרסיבית, כלומר ילד שנוהג באופן שאינו תואם את גילו אלא חוזר להתנהגות שמאפיינת גילאים צעירים יותר, לדוגמא: ילד שנגמל לחלוטין, חוזר להרטיב בלילות, ולעיתים גם אף במהלך היום, ילד שזרק את המוצץ יבקש אותו שוב כאילו שהיה לפני גמילה ועוד- תגובה זו הינה תגובה נורמלית למצב לא נורמלי, ויש להבין את הרגרסיה כחלק מהמשבר ולא להיבהל וללחוץ על הילד לשוב להתנהגות התואמת את גילו באותו הרגע. כמובן שאם נמשך המצב זמן רב מדי חשוב לפנות לעזרה מקצועית.
  2. ירידה בלימודים- ילדים שעוברים משבר רגשי מהסוג שהגירושין גורם, אינם פנויים ללמידה משמעותית, מצב זה ברור מאד, מאחר ולמידה ועמידה בדרישות בית הספר דורשת מהילדים ריכוז ופניות רגשית, מצב של פרידת ההורים, מציפה בהמון חרדה, חוסר אונים וחוסר ודאות, אינה מאפשרת פניות זו ולכן הרבה פעמים נראה ירידה בלימודים, יש לקחת זאת בחשבון ולא ללחוץ על הילד, מאחר ואין הוא יכול להתפנות לכך באופן מלא ועל ההורים להבין זאת ולהכיל. חשוב ליידע את צוות בית הספר שהמשפחה עוברת משבר כדי שיוכלו להוריד מעומסו של הילד גם במערכת החינוכית.
  3. התפרצויות זעם והפרעות התנהגות- גירושין הינם אובדן גדול עבור כל בני המשפחה, כמובן שעבור הילד החוויה היא של אובדן התא המשפחתי כפי שהכיר זאת, של אורח חיים כפי שהכיר אותו, אפילו של סדר היום לו היה רגיל. ילדים רבים מאבדים בו בזמן את מקום המגורים כי על המשפחה לעבור דירה תוך כדי ועוד אובדנים רבים ומשמעותיים מאד, הן ברמה הפיזית וכמובן ברמה הרגשית. ההתמודדות עם האובדן מעוררת אצל הילד תחושות של כעס וזעם רבים, הילד כועס על המצב, על עצמו, על הוריו, על העולם, חלק מהכעס יוצא בהתפרצויות זעם, במידה ולא ניתן לילד מקום שיכול להכיל את כעסיו ויארגן עבורו את החוויה, הכעס יהפוך לזעם ועשוי להתפרץ באופן לא מבוקר. כעס במצב משבר הוא לגיטימי אך יש ללמד את הילד להתמודד עימו באופן יעיל עבורו ושאינו מזיק לעצמו ולסביבתו. על ההורים לאפשר כעס טבעי ולתת לו מקום לגיטימי בשיח, על מנת שחלקו יכול להתפרק ולהיות נסבל עבור הילד.
  4. חוסר אמון- מצב משברי בסיסי של גירושין פוגע בתחושת הביטחון והאמון הבסיסי של הילד בהוריו והסובבים הקרובים, מבחינתו כל מה שהיה ברור ובטוח טרם הפרידה כבר לא יוכל להיות מובן מעליו אחרי שהמשבר קרה. אמונו נפגע ועליו יהיה לשקם אותו יחד עם רשת התמיכה המשפחתית לאחר המשבר, המצב דורש זמן ותהליך של שיקום, אך יש לזכור שמשבר אמון זה הינו טבעי כתוצאה מהשינוי העוצמתי שבמשבר הגירושין.

ישנן תופעות רבות נוספות שלא הוזכרו כאן וכמובן שכל ילד בכל משפחה, יחווה דברים שונים בעוצמות שונות האופייניות והייחודיות עבורו ועבור אותה המשפחה והקשרים בתוכה בין ההורים והילדים, בין הילדים לאחיהם ובינם לבין עצמם. יש לזכור שמשבר הגירושין קשה מאד עבור ההורים והילדים כאחד, וחשוב שלא יתמודדו עימו לבד, רשת תמיכה חברתית ומשפחתית הנה גורם מכריע בהתמודדות ויש להעזר במידה וישנה כזו. חשוב במידת הצורך להתייעץ עם אנשי מקצוע בתחום כדי שתוכל המשפחה להתמודד עם המשבר הקשה בחייהם באופן הכי פחות מזיק שרק ניתן במצב כזה.

ענת בן סלמון – פסיכותרפיסטית ומדריכת הורים.
מנהלת המרכז הטיפולי כלים שלובים ומייסדת מכללת רותם.

ענת בן סלמון. צילום: י-ה צילומי בוטיק

מתגרשים? איך ומתי מודיעים לילדים?

Exit mobile version